tiistai 3. toukokuuta 2016

Diili-kilpailu

Tiimimme osallistui Salon kaupungin diili-kilpailuun. Kilpailussa piti suunnitella Salolle oma juoma eli Salonadi. Juomalle piti keksiä ulkoasu, markkinointisuunnitelma ja laskea juoman kustannukset.




Tässä on meidän tiimin Salonadi idea:




Lähdimme pohtimaan Salonadia fiiliksen kautta ja kysyimme itseltämme, että mitä meille tulee mieleen salosta? Ensimmäisenä mieleemme nousi pellot ja salon joki, josta tuli mieleen maanläheisyys. Makumme kautta mieleemme tuli retki, jolloin Salonadin teemaksi tuli maanläheinen retki.





Tässä diassa on logomme Salonadille. Minä olen piirtänyt ja suunnitellut tämän logon. Maanläheinen retki -teema näkyy tässä logossa ketun kautta. Sillä kun mennään retkelle luontoon esim metsään siellä saattaa nähdä erilaisia eläimiä esim lintuja, oravia ja kenties jopa kettuja.





Mauksi valitsimme mansikka-vesimelonin. Mansikoihin päädyimme sen takia, että niitä kasvatetaan ja myydään paljon Salossa. Mansikka on myös monien suosikki maku. Halusimme mansikan lisäksi myös jotakin erikoista ja eksoottista joten päädyimme vesimeloniin. Vesimeloniakin myydään Salossa. 






Saimme viljelijäksemme Rannikon puutarhan ja laskimme hinnat raaka-aineille. Mansikoiden pitäisi olla pakastettuja, jotta ne säilyisivät hyvin, koska vesimelonin satokausi on vasta elokuussa.





Panimoksi saimme Iso- Kallan panimon. Kysyimme noin 30 eri panimosta, mutta he tekivät vain alkoholijuomia. Isokallan panimon minimi erä on 1200 pulloa. 




Panimolta saisimme pullot, limonadin ja etiketin. Pullon koko on 0,33l.






Me laskimme myös kokonaiskustannukset panimolta, raaka-aineista ja rahdista.





Sitten laskimme paljonko tuotantokustannuksia kertyy yhteen pulloon, johon lisäsimme vielä 20% katteen ja näin muodostui myyntihinta jälleenmyyjille. Ja tästä saimme laskettua paljonko kertyy voittoa 1200 kpl erästä.




Otimme yhteyttä myös mahdollisiin jälleenmyyjiin. Mahdollisia jälleenmyyjiä listasimme myös noin 30kpl. Valitsimme jälleenmyyjiä maanläheinen retki -teeman kautta.






Markkinointi olisi pitkälti Facebookissa ja Instagramissa. Olen piirtänyt myös havainnollistavan kuvan mahdollisesta Salonadin facebook sivusta.







Teimme markkinointi suunnitelman myös kalenteri muotoon, jossa kerrotaan mitä voisi tapahtua minäkin päivänä. Esimerkiksi facebook julkaisut, maistelutilaisuus ja Salonadin myyntiin tulo on ilmoitettu tässä kalenterissa.
 




Kilpailussa kaikki luokkamme osallistujat olivat kolmen parhaan joukossa, joista valittiin voittaja.
Voittajaksi valittiin Camilla Heikkinen, Ida Böckerman ja Fabienne Forsman.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti